مشاهده خبر

سه شنبه 23 مرداد 1403

طوبی؛ روایتی از تاریخ در دل عاشقانه ها

سریال تاریخی «طوبی» به کارگردانی سعید سلطانی از هفته گذشته روی آنتن شبکه یک سیما رفته‌ است.

68

به گزارش شبکه یک سیما، سریال تاریخی «طوبی» به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی، سریال محرمی‌ شبکه یک سیما است که از هفته گذشته به روی آنتن رفته‌است. «طوبی» قصه‌اش را طی سه دهه روایت می‌کند. این سریال ۵۰ قسمتی داستان خانوادگی‌ای دارد که در روایتی تاریخی شخصیت دختری را در عراق و ایران به تصویر می‌کشد. نکته قابل توجه در این اثر نمایش هنرمندانه وحدت و همدلی میان دو ملت ایران و عراق است که از نگاه رئیس سازمان در بازدید از پشت صحنه این سریال مهمترین ویژگی آن عنوان شد.

این سریال در شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران جلوی دوربین رفته و در کنار بازیگران شناخته‌شده‌ از هنرمندان مستعدِ‌ جوان هم بهره برده‌‌است.

*طوبی جمع حرفه‌ای‌هاست

 سعید سلطانی از جمله کارگردانانی است که او را بیشتر با ساخت سریال‌های موفق تلویزیونی چون «پس از باران»، «خانه‌ای در تاریکی»، «شکرانه» و «ستایش» به یاد می‌آوریم. وی معتقد است این سریال یکی از پرکارترین آثاری است که او کارگردانی کرد‌ه‌ است. سلطانی در این سریال تلاش کرده جدیت و اهمیت سویه تاریخی اجتماعی داستان را با روان بودن روایت و جذابیت ساختاری حفظ و بین آن دو توازن منطقی برقرار کند.

او تاریخی روایت در سریال‌سازی را مبنای کار خود قرار می‌دهد. در این بسترسازی زمانی کارگردان سعی کرده است از عناصر مختلفی در ایجاد موقعیت تاریخی قصه استفاده کند. اساساً سلطانی به عنصر زمان و حضور حس تاریخی در روایت قصه خود علاقه زیادی دارد و این مجموعه نیز یک برهه زمانی دیگر از تاریخ ایران و عراق را بستر کار قرار می‌دهد. این عناصر و تمهیدات فیزیکی هم مبتنی بر شخصیت‌پردازی‌های داستان صورت گرفته و مفاهیم و معانی نهفته در قصه را بازنمایی می‌کند و هم سویه جامعه‌شناختی دارد که می‌توان به بازشناسی تاریخ معاصر در آن پرداخت.

سعید سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار هفته‌نامه صداوسیما با اشاره به داستان این سریال بیان کرد: «طوبی» در روایت، اتفاقی نو است که قصه آن از دهه ۵۰ شروع می‌شود و تا دهه ۸۰ ادامه دارد و مضمون آن خانوادگی و درباره پیاده‌روی اربعین است. ماجرای سریال، داستان زنی از مبارزان انقلابی در دوران حکومت پهلوی است که برای حفظ خانواده‌ خود تلاش می‌کند. وی افزود: این سریال تاریخی با حجم بالایی از 40 سال دوره تاریخی از اوایل دهه 1350 تا 1390 را روایت می‌کند و قصه عاشقانه‌ای را در دل این تاریخ روایت می‌کند، میانِ این روایت‌ها البته موضوع خانواده اهمیت بسزایی دارد و بخش پیاده‌روی اربعین آن بخش مهم داستان به‌شمار می‌رود.

کارگردان طوبی با اشاره به انتخاب کشور عراق به‌عنوان بخش مهمی از داستان سریال افزود: در واقع روایت این سریال بین کشور ایران و عراق شکل می‌گیرد که علی‌رغم تنش‌های سیاسی، اجتماعی و نظامی‌که بین دو کشور اتفاق افتاد در قصه بین آدم‌ها در این فضا شکل می‌گیرد.

سلطانی درخصوص بازیگران این سریال گفت: شبنم قربانی یکی از بازیگران اصلی این سریال است و هومن برق‌نورد، امین زندگانی، فریبا متخصص و داریوش ارجمند از دیگر بازیگران این سریال هستند.

وی به جمع حرفه‌ای‌های سریال اشاره کرد و افزود: علیرضا زرین‌دست فیلمبردار باسابقه و قدیمی سینمای ایران که بیشتر در سینما فعالیت دارد و پیش از این مدیریت فیلمبرداری بخش‌هایی از سریال «در چشم باد» را بر عهده داشته است. مدیریت فیلمبرداری این سریال را برعهده گرفته و به‌نوعی او با این سریال به تلویزیون بازگشته است. این کارگردان افزود: امیدواریم مردم ببینند و لذت ببرند. امیدواریم مردم این سریال را دوست داشته باشند. از طرفی هم امیدوارم هر سال تلویزیون یک سریال ویژه محرم و صفر را در دستور کار خود قرار بدهد.

* ساخت دکورهای ماندگار

 سیدحامد حسینی، تهیه‌کننده سریال طوبی است. وی تولید این سریال را در فاصله زمانی کمتر از یک سال کار دشوار و سختی دانست و تولید همزمان با پخش سریال را در اتفاقی پرچالش عنوان کرد.

 وی با اشاره به طرح اولیه سریال گفت: طرح سریال «طوبی» اسفند سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان به من ارائه شد؛ طرحی ۳۰ صفحه‌ای که باید روی آن پژوهش و سپس نگارش می‌شد. حجم بالای اتفاقات و رویدادهای سریال در یک سریال پرقسمت رقم می‌خورد، اما در مرداد سال 1402 کار را به سیدحسین امیرجهانی سپردیم. جهانی که سابقه نگارش «نجلا» را در کارنامه خود دارد این اثر را تا ۲۷ آبان سال ۱۴۰۲ رساند و کار تا یک هفته قبل از پخش ادامه داشت. حسینی درباره روند تولید سریال اظهار کرد: ساخت «طوبی» سنگین بود، چراکه با لوکیشن‌های مربوط به ایران و عراق روبه‌رو بودیم. این لوکیشن عمارتی در عراق است که به دلیل سختی فیلمبرداری در عراق بخشی از کار اینجا تصویربرداری شد. 157 لوکیشن انتخاب شده ‌است که 47 لوکیشن آن اصلی است و حجم زیادی از سریال را در خود جای داده‌ است.

این تهیه‌کننده اضافه کرد: این کار هم به دلیل محدودیت‌های تصویربرداری در عراق بود هم از برآورد هزینه‌ها کم می‌کند. عمارتی هم که داریم به‌صورت ماندگار و ضد زلزله ساخته شده و قابلیت تبدیل شدن به 50 لوکیشن را دارد.

وی با اشاره به بازیگران این سریال گفت: در این سریال ۵۰ قسمتی 210 بازیگر از هنروران تا بازیگران شناخته شده داریم و از هنرمندی بازیگرانی چون هومن برق نورد، امین زندگانی، فرهاد آییش، شبنم قربانی، فریبا متخصص، رامین راستاد، مهدی سلوکی، سودابه بیضایی، پرویز فلاحی پور و رحیم نوروزی استفاده کرده‌ایم.

حسینی درخصوص روند تولید تا پخش سریال بیان کرد: برای اینکه کار را به آنتن برسانیم کارمان فشرده بود. همزمان با تولید کار تدوین، تیتراژ، موسیقی و... را انجام دادیم و اکنون قسمت‌های آماده شده را به پخش رسانده‌‌ایم. تولید سریال شهریور سال 1403 پایان می‌یابد و مخاطبان شبکه یک از  ۱۳ مرداد هر شب ساعت 22:15 شاهد پخش این سریال هستند. این تهیه کننده درباره ویژگی تولید این سریال اظهار کرد: در کنار دکور عظیم و ماندگار سریال و حضور بازیگران شناخته‌شده محمد اصفهانی خواننده موسیقی کشورمان، خوانندگی تیتراژ سریال «طوبی» را برعهده دارد. حضور علیرضا زرین‌دست، فیلم‌بردار باسابقه و قدیمی سینمای ایران که بیشتر در سینما فعالیت دارد هم برای این سریال غنیمتی بزرگ است که به آن افتخار می‌کنیم.

* شخصیت چند وجهی

 سودابه بیضایی، بازیگر تلویزیون دوست دارد در همه عرصه‌های هنری تجربه داشته باشد؛ از مستندسازی گرفته تا نوشتن فیلمنامه و داستان. بیضایی معتقد است که بازیگری بخشی از یک خلق است و کسی که در پشت دوربین قرار گرفته عهده‌دار خلق یک اثر است. این بازیگر بیشترین تجربه را در تلویزیون دارد. «وفا»، «هوش سیاه»، «ارمغان تاریکی»، «ستاره‌های سربی»، «کیمیا»، «آمین»، «نفس» و «کلبه‌ای در مه» را بازی کرده و اکنون یکی از شخصیت‌های سریال «طوبی» است.

وی درخصوص این نقش گفت: نقش زن عراقی به نام هانیه را بازی می‌کنم که شخصیت تاثیرگذاری در سریال است. بیضایی با اشاره به ویژگی‌های این سریال اظهار داشت: هانیه شخیتی خاص دارد و علت علاقه من به این شخصیت به دلیل وجوه مختلف این شخصیت است که او را از تیپ خارج کرده و به شخصیت رسانده‌است. دیدن وجوه مختلف این شخصیت برای مخاطب حتماً جذاب خواهد بود. بازیگر سریال طوبی تصریح کرد: همه تلاشم را کردم که این شخصیت به وجوه اصلی‌اش نزدیک شود و مخاطب آن را در ذهنش بپذیرد.

وی با بیان اینکه گروه تولید سریال بسیار منسجم و هماهنگ بود گفت: گروه تولید صادقانه تلاش کرده که کار به موقع برسد و امیدوارم مخاطبان سریال را بپسندند.

آخرین اخبار

کارخنده، جایی که لبخند پایان ندارد ! غواص شجاع آب های عمیق مهمان امروز «مهرگان» هنرمندان کشور دل درگرو «مهر محمد» دارند حجت الاسلام خسروپناه در برنامه «جریان»: «مهرگان» شبکه یک به استقبال ماه مهربانی می رود «مهر محمد» زینت بخش هفته وحدت رجبی دوانی در برنامه جریان: «خیابانی در مسیر آزادی» از قاب شبکه یک سیما محفل خانگی 3 نسل روضه از قاب «روضه خانگی» ویژه برنامه‌های شبکه یک سیما به مناسبت آغاز ربیع الاول صدای «فریاد» از شبکه یک می آید «فضل الله مهمانچی» فیلمبردار دفاع مقدس درگذشت مسابقه «خونه مونه»، به دنبال هوای تازه با مهاجرت معکوس سوگواری روزهای پایانی ماه صفر با شبکه یک سیما سه دهه روایت؛ با برداشتی آزاد از «اربعین طوبی» «وطن، ای وطن»؛ یک سینمایی متفاوت هندی را در شبکه یک ببینید گزارش تصویری/ استودیو شبکه یک سیما در مسیر راهپیمایی زائران حسینی اربعین در قاب شبکه یک سیما «روز عزیز» در روز اربعین از آنتن شبکه یک سیما توطئه‌های آمریکایی به روایت مجموعه مستند «سفارت کودتا» اربعین حسینی از قاب شبکه یک سیما قهرمانان ایرانی المپیک به «ورزش و مردم» می‌آیند فیلم‌های سینمایی شبکه یک به مناسبت کودتای 28 مرداد و سالروز بازگشت آزادگان طوبی؛ روایتی از تاریخ در دل عاشقانه ها اصلاح سبک زندگی با «سیمای خانواده» شبکه یک راهی به سوی کربلا از «طریق» شبکه یک تمدن غرب در «چالش مسابقه خانه» آذربایجانی‌ها به این قسمت «232 روز دور دنیا» می آیند روایت تلاشگران گروه جهادی در قاب شبکه یک + تیزر موضوعات این هفته «چالش مسابقه خانه» سمنانیها  به  این قسمت «۲۳۲ روز دور دنیا» می‌آیند «طوبی» به شبکه یک رسید پخش ۳ فیلم سینمایی ضد اسرائیلی از شبکه یک هویت و پیشرفت ایران در "چالش مسابقه خانه" شبکه یک سیما محسن تنابنده از تولید «پایتخت ۷» خبر داد تصویربرداری فصل ششم ایرانگرد برای نوروز ۱۴۰۴ خوانندگی تیتراژ «طوبی» به محمد اصفهانی رسید پخش یک فیلم سینمایی المپیکی از شبکه یک کرمانی‌ها، مهمان این قسمت «۲۳۲ روز دور دنیا» جزئیات جدید از تولید «پایتخت ۷» سریال «طوبی»؛ نمایش همدلی ایران و عراق از شبکه یک پخش زنده مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور منتخب از شبکه یک ورزش و مردم با حال و هوای المپیک ۲۰۲۴ پاریس آخر هفته هیجان انگیز با سینمایی‌های شبکه یک سیما مهمانان اردبیلی این قسمت از مستند «232 روز دور دنیا» را بشناسید اراکی‌ها، مهمانان این قسمت مستند «232 روز دور دنیا» نشست مدیران شبکه یک با معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی نمایندگان استان البرز مهمان قسمت جدید "232 روز دور دنیا" روایتی از پیشرفت ایران در «چالش مسابقه خانه» شبکه یک سیما اهالی خراسان رضوی مهمان این قسمت 232 روز دور دنیا

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها