مشاهده خبر

سه شنبه 21 شهریور 1402

واکاوی سه جریان قدرتمند القا کننده ناامیدی در جامعه ایرانی

یک پژوهشگر حوزه سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه در برنامه «جریان» با اشاره به سه جریان القاکننده ناامیدی در جامعه، گفت: در دهه پنجم انقلاب نیازمند بازخوانی ساختارهای سیاسی خودمان هستیم.

3

به گزارش روابط عمومی شبکه یک سیما، حسین محمدی سیرت، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه با حضور در برنامه تلویزیونی «جریان» که فصل جدید آن به‌تازگی ساعت 20 روزهای زوج از شبکه اول سیما به روی آنتن می‌رود، به بررسی موضوع «امید واقعی یا امید واهی به قله‌های پیشرفت های جامعه» پرداخت.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون چرایی استقبال از تحلیل‌های منفی، سیاه نمایی و جذابیت مخالف و منتقد بودن اظهارکرد: شاهد هستیم که بخشی از پمپاژ ناامیدی عمدتا از سوی جریانی صورت می‌گیرد که نمی‌خواهد پاسخگوی ناکارآمدی ایده‌ها و عملکرد خود باشند و به همین علت در مقام مطالبه گر قرار می‌گیرند، زیرا به راحتی از پاسخگویی مبرا می‌شوند.

وی افزود: یک علت این امر که مدیران و دست‌اندرکاران دولت‌های گذشته  پاسخگوی عملکردشان در دوران تصدی مسئولیت نمی‌شوند به ضعف ساختاری نظام برمی‌گردد. با فقدان نظام حزبی که بستری برای پاسخگویی و معرفی گفتمان ها و جریان های فکری است مواجهیم؛ هرچند که سازوکارهایی چون تحقیق و تفحص ها هم در قانون اساسی دیده شده اما در مجموع و در دهه پنجم انقلاب نیازمند بازخوانی ساختارهای سیاسی خودمان هستیم.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نکته قابل توجه اینکه برخی از این شخصیت‌ها سابقه بسیار طولانی در ناکارآمدی و ناکامی هم دارند، اما تکرار این اتفاقات آنها را پشیمان نمی‌کند گفت: جریانی که سیاه‌نمایی می‌کند و خودش را در مقام منتقد قرار می‌دهد خودش 40 سال است مسئولیت دارد و در موارد متعددی دچار اشتباهاتی هم شده و به آن‌ها اقرار هم کرده است.

محمد سیرت در پاسخ به اینکه  «آیا این گفته به این معناست که کسی نباید نقد کند؟» عنوان کرد: خیر، تاکیدم برآن است که چنین افرادی نمی‌توانند مسئولیت خودشان را درنظر نگیرند. می‌توان وضعیت امروز را نقد کرد، اما آن فرد منتقد باید دوره‌ای که خودش مسئولیت داشته و تاریخ کشور شکستش را اثبات کرده است را هم بپذیرد.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه در ادامه به جریان اصلی و مهم دیگر در القای ناامیدی اشاره کرد و گفت:  باید بپذیریم که دشمنان اصلی نه در مرزهای داخلی که جریان اصلی بیرونی است و جوانان را که اصلی ترین سرمایه‌های کشور هستند را هدف قرار داده است. پمپاژ و تزریق احساس ناامیدی در این رسانه ها به‌ویژه از سال 88 به این سو شدت یافته و تصاویری که از ایران مخابره شده همگی توام با ناامیدی و سیاهی بوده است. به عنوان مثال 85 میلیون داده تصویری در جریان اغتشاشات سال گذشته در این رسانه ها تولید شده بود.

وی در ادامه بر اهمیت حفظ و نگه‌داشت سرمایه‌های اجتماعی با برنامه‌ریزی‌های صحیح و منسجم دولت‌ها تاکید کرد و گفت: بخشی از سرمایه اجتماعی ما ناظر به افکار عمومی و نیازهای عادی و روزمره است. ما در دهه پنجم انقلاب در برخی موضوعات در حال ازدست دادن سرمایه های اجتماعی هستیم. مثلا در حوزه خودرو مشکلات و نارضایتی مردم کم نیست، اما چرا باید نظام برای دوکارخانه ناکارآمد و ضررده خودروساز هزینه دهد؟ برخی اتفاقات در سنوات گذشته ما را  در حال حل شدن است و این روند باید ادامه داشته باشد.

محمدی سیرت جریان سوم القاکننده ناامیدی در جامعه را جریان روشنفکری یا جریان نخبگانی دانست و با بیان اینکه متاسفانه در حوزه علوم انسانی گرفتار نقصان هایی هستیم و اتفاق تحولی ویژه‌ای در 40سال گذشته در این زمینه رخ نداده است گفت: آیا در دهه پنجم انقلاب نباید تاریخ را از زوایای مختلف دید. با نبود رویکرد تاریخی در تحلیل‌ها روبه‌روییم و هنوز هم یک فراموشی تاریخی داریم و همانگونه که اشاره شد یکی از نواقص تحلیلی ما نبود، رویکرد تاریخی در تحلیل سیاسی است.

وی در پاسخ به سوال دیگر مجری این برنامه مبنی بر مرز میان نقد و سیاه نمایی، عنوان کرد: انتقاد اگر به‌معنای ندیدنِ واقع باشد، سیاه نمایی است. یکی از ایرادات جریان روشنفکری، جزء نگری است. اگر کل نگری نداشته باشید و نقشه هوایی جمهوری‌اسلامی را نبینید نمی‌توانید دورنمای همه‌جانبه و صحیحی از وضع موجود ارائه کنید. جریان نخبگانی گرفتار جزء‌‌نگری مطلق‌اند. درعین حال که معتقدم نباید اشکالات و نارسایی‌ها را نادیده‌ گرفت و باید مطالبه گر بود، اما باید خدمات و دستاوردها را هم دید و هر دو جنبه را درنظر گرفت.

این استاد دانشگاه درباره نزدیک بودن جمهوری اسلامی به قله‌های پیشرفت و نحوه بازنمایی و بیان آن برای مردم نیز گفت: این امر ناظر به وقایع است و ما از امیدواری صادقانه سخن می‌گوییم که آن هم ناظر به اتفاقات عینی است که درطول 40 سال گذشته رخ داده است. در روزگاری یک سیم خاردار نمی‌توانستیم تولید کنیم، اما امروز نیروی دریایی ما به جای رسیده که مانوری به وسعت تمام دنیا برگزار می‌کند. صاحب اولین دموکراسی ديني روی‌ کره خاکی هستیم که نامش مردم سالاری دینی می‌گذاریم. ما امروز صاحب سرمایه‌های جدی شدیم و در دهه پنجم، نزدیک قله‌ایم و سرریز شدن این سرمایه، نیازمند برنامه‌ریزی جدی است.

آخرین اخبار

ورزش و مردم با حال و هوای المپیک ۲۰۲۴ پاریس آخر هفته هیجان انگیز با سینمایی‌های شبکه یک سیما مهمانان اردبیلی این قسمت از مستند «232 روز دور دنیا» را بشناسید اراکی‌ها، مهمانان این قسمت مستند «232 روز دور دنیا» نشست مدیران شبکه یک با معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی نمایندگان استان البرز مهمان قسمت جدید "232 روز دور دنیا" روایتی از پیشرفت ایران در «چالش مسابقه خانه» شبکه یک سیما اهالی خراسان رضوی مهمان این قسمت 232 روز دور دنیا دور دنیا با نیروی دریایی ارتش در «۲۳۲ روز» روایتی شگفت‌انگیز از تمدن هزار ساله ایران در آفریقا ناگفته‌های دفاع مقدس در مستند «اتاق جنگ» حسینیه‌ای به وسعت ایران در عزای حسینی روایتی از یک مدافع حرم در «صدر عشق» ویژه برنامه‌های شبکه یک سیما در سالروز قیام خونین گوهرشاد ویژه برنامه های شبکه یک در ماه محرم ۱۴۰۳ آمار مخاطبان مناظره آخر، ۴ برابر مسابقات فوتبال یورو جمع بندی نهایی صحبت های ۲ نامزد ریاست جمهوری در دومین مناظره دوره دوم انتخابات جمع بندی نهایی صحبت‌های ۲ نامزد ریاست جمهوری در اولین مناظره مرحله دوم انتخابات جزئیات مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری + جدول امکان بازگشت مناظره‌های ۲ نفره انتخابات ریاست جمهوری به تلویزیون «راه رجا»؛ جدیدترین مستند «ثریا» به مناسبت چهلم شهدای خدمت آخرین فرصت صداوسیما برای نامزد‌های انتخابات/ پخش برنامه ۱۵ دقیقه‌ای از شبکه یک سریال «رخنه» به ایستگاه پایانی رسید پخش زنده سخنرانی رهبر انقلاب در روز عید غدیر از شبکه یک سیاست، موضوع چهارمین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری «فراری» به شبکه یک می‌گریزد میزگردهای تخصصی، اقدام تحولی صداوسیما برای انتخابات ریاست جمهوری نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما درباره اولین مناظره تلویزیونی جزئیات پخش دومین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۳ قرعه‌کشی ۴ مناظره تلویزیونی باقی مانده برگزار شد رضایت ۹۲ درصدی مخاطبان از مناظره اول انتخابات ریاست جمهوری تصاویر اولین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری جزئیات پخش مناظره‌های نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از شبکه یک مجری مناظره‌های انتخاباتی مشخص شد/ تغییر در ساعت برگزاری مناظره پنجم میزگردهای اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری روی آنتن شبکه یک سیما قهرمانان مدافع حرم در سریال «فراری» شبکه یک سیما پخش ۵ مناظره برای نامزدهای ریاست جمهوری از شبکه یک اطلاعیه روابط عمومی شبکه یک درباره یک کانال جعلی در فضای مجازی ویژه برنامه‌های شبکه یک در سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد جریان‌سازی از جنس «جریان»/ اتصال نخبگان با توده مردم انتصاب «صاحب‌جمعیان» به عنوان سرپرست گروه معارف اسلامی شبکه یک عوامل برنامه «جریان» روی خط 162 ویژه برنامه‌های دهه کرامت شبکه یک سیما انتصاب سرپرست تولید و فنی شبکه یک سیما تجلیل مدیر شبکه یک از عوامل خدمات، پشتیبانی و ترابری شبکه مستند «مسئله حجاب» از شبکه یک پخش می‌شود قدردانی وزیر میراث فرهنگی و رئیس سازمان محیط زیست از رسانه ملی برای پخش سریال «نون ‌خ» «رخنه»، سریال جدید شبکه یک با محوریت صنعت هوافضا «نون خ ۵»، پرمخاطب‌ترین سریال نوروز و رمضان ۱۴۰۳ / «هلال» و «ماه خدا» در ردیف پرمخاطب‌ها پوشش رسانه ای عملیات «وعده صادق» با ۷ ساعت برنامه زنده شبکه یک سیما

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها