به گزارش روابط عمومی شبکه یک سیما، میثم مرادی بیناباج مدیر شبکه یک سیما در ابتدای این مراسم اظهار داشت: با اجازه و عنایت اهل بیت (ع)، یک اجماع و همدلی در تولید مستند روضه خانگی با شعار و پرچم امام حسین (ع) در کمتر از دو هفته قبل از محرم صورت گرفت و اولین قسمت مستند روضه خانگی در روز اول محرم روی آنتن رفت. مستند خوبی که سنت شکنی کرد و قاب رسانه را به حضور چهره ها و محافل روضه خوانی در اقصی نقاط ایران با نشانه هایی از خانواده شهدا، روستا، تنوع اقلیمی، لهجه آشنا کرد و آشتی داد.
وی افزود: گرایش رسانه ملی در ماه محرم سال های گذشته به سمت بازنمایی هیات شاخص تهران بود که بعدا به هیئات شهرستان ها تمایل پیدا کرد که امر بسیارخوبی است. در این برنامه، فرهنگ روضه خانگی تبلیغ شد و به خوانش جدیدی از عزاداری اهل بیت (ع) در آیین ها و زیست بوم متنوع و متکثر ایرانی رسیدیم. به تصویر کشیدن عزاداری در چادری در کهگیلویه و بویراحمد، قبلا کمتر مورد توجه رسانه بوده است.
مدیر شبکه یک گفت: با نمایش، اطلاع رسانی و تکرار مناسب عزاداریهای سنتی در شبکه ها، مخاطب رسانه ملی متوجه می شود که نمایش عزاداری فقط مختص هیاتهای بزرگ تهران نیست. صدا و سیما در بازنمایی جلوه های آینی و مناسکی، برای مردم هم ذائقه سازی و هم فرهنگ سازی می کند. در واقع هنر رسانه ملی این است که فرهنگ، آیین و رسوم ملت ایران را نگهبانی و نگهداری کند.
وی با اشاره به دو مولفه مهم در تولید این مستند گفت: اولین اقدامی که در مستند روضه خانگی انجام شد، نگهداری از سنت روضه گرفتن در خانه هاست که قدمت چندصدساله دارد. برنامه روضه خانگی تنوع خوبی در انتخاب روستاها از اقصی نقاط کشور داشت. دوم اینکه روضه خانگی در نسبت با شهدا باشد، اتفاق مبارکی است. انچه در همه قسمتهای این مستند به چشم می آمد، اخلاصی بود که در روضه خانگی وجود دارد و در کارهای نمایشی آن را نمی بینیم. به نظر من کارگردانهای این مستند هم این حس را دارند که این اثر، ساده و پر از اخلاص بوده است.
مرادی در ادامه گفت: با توجه تغییراتی که در تولید محتوا، زیست بوم رسانه و فضای مجازی شکل گرفته، رسانه ملی امروز ناگزیر از پیوند خوردن و تعامل با عناصر تولید کننده محتوا در اقصی نقاط ایران و جهان است. رسانه ملی باید آغوش خود را برای تولید کنندگان محتوا باز کند تا بتواند مرجعیت خودش را در عرصه رسانهای حفظ کند.
وی ادامه داد: تولید سری جدید این مستند، مهر تاییدی است بر تشخیص رسانه ملی برای تعامل با تولیدکنندگان در اقصی نقاط ایران. تصمیم این بود که به جای استفاده از یک گروه با ظرفیت مشخص و در یک بازه طولانی با هزینه تمام شده بیشتر و احتمالا یکنواختی در روایت برای تولید مجموعه مستند روضه خانگی، تغییر رویه انجام شود. سری جدید روضه خانگی با تکثر و تنوع در ایام شکل برگزاری و محتوای مضمون برگزاری نشان می دهد که با یک پدیده متنوع ذیل یک محور ثابت عزاداری امام حسین (ع) مواجه هستیم. اگر برکت این کار نام امام حسین (ع) بود و در ادامه راه، آرمان امام حسین(ع) محل تعامل و گفتگوی فی مابین ما و همه افراد مستعد و توانمند تولید محتوا در اقصی نقاط کشور شد که شما امروز به نمایندگی شان در این جلسه حضور دارید.

وی افزود: روضه های خانگی یک بخش از زیست روزمره عزاداری اهل بیت (ع) بوده است. روضه خانگی محفل تعامل اجتماعی و محفل ارتباط بینافرهنگی است. با این نوع روایت، شکلی دیگر از زیست روزمره ایرانی را به مناسبت عزای امام حسین (ع) نشان داده شد که قبلا به این شکل مورد توجه قرار نمی گرفت .
مرادی تصریح کرد: یکی از کارکردهای رسانه ملی، هویت سازی است. مهمترین جنگ ما، جنگ ادراکی و شناختی است و یکی از راه های پیروزی در این جنگ، تقویت هویت ملی ایرانیان است. این امر با استفاده از مفاخر تاریخی، فرهنگی، زیست بوم، دانشمندان، شهدا، قهرمانان و وقایع معاصر و حتی همین روضه های خانگی امکان پذیر است.
مدیر شبکه یک در پایان اظهار داشت: ما در شبکه یک ماموریت داریم که داشته های هویتی این سرزمین را برای جامعه ایرانی دوباره باز روایی و کنش گری کنیم. ظرفیت ساخت روضه خانگی با همکاری حوزه هنری با یاد مبارک امام حسین (ع) شکل گرفت و این آغاز یک وحدت هنری رسانه ای برای روایت هویت ایرانی – اسلامی است.
سعید لشگری معاون راهبری استان های حوزه هنری نیز در ادامه این نشست ضمن تشکر از مدیر شبکه یک برای تعامل مناسب و تشکر از همکاران ساخت «روضه خانگی»، اظهار داشت: اینکه ما بتوانیم در زیست بوم های خودمان متناسب با آن بوم، اثر هویتی خلق کرده و نمادهای انقلاب و دینی را روایت کنیم، ارزشمند است. در این برنامه هویت با زیست بوم عجین شده و این دو مولفه توسط تولید کننده هایی که کارشان اعتقاد دارند، ضریب گرفته است. اگر این مستند دوست داشتنی است، دلیلش اخلاص و باوری است که این کارگردانها به این کار دارند.
وی افزود: ان شاء الله به زودی یک روند پایدار تولید بین شبکه یک سیما و مراکز استان های حوزه هنری رقم خواهد خورد که امیدواریم این اتفاق ایجاد برکت های زیادی برای مراکز استانی داشته باشد.
گفتنی است در پایان این نشست، تفاهم نامه همکاری ما بین شبکه یک سیما و حوزه هنری امضا گردید.
